main (8)

NEGOCJACJA PENSJI

Przeglądając ofert pracy, ze wszystkich stron kuszą nas „atrakcyjne wynagrodzenie”, „atrakcyjna płaca” a w co bardziej oryginalnych ogłoszeniach „godziwe warunki zatrudnienia”. Ale ile tak naprawdę to jest?  Jak rozmawiać z rekruterem i dojść do partnerskiego porozumienia? 

W Polsce rzadziej niż na świecie w ogłoszeniu rekrutacyjnym podaje się wysokość płacy na danym stanowisku. Wiąże się to z kilkoma aspektami – najczęściej z niską propozycją. Pracodawca nie chce zniechęcać potencjalnego pracownika licząc ze na rozmowie rekrutacyjnej uda mu się przekonać go do podjęcia pracy. Ważna jest także atmosfera pracy, szkolenia, karnet na siłownię – tymi atutami także starają się zagrać pracodawcy. Zdarza się także, że na podobnych stanowiskach pojawiają się duże różnice w płacy, uzależnione od wyników i jakości pracy. Duża międzynarodowa firma być może woli nie podawać publicznie ofert zarobków by nie porównywać jej z ofertą tej samej firmy za granicą.

Według badań, oferty zawierające konkretne stawki cieszą się większą sympatią zainteresowanych. Efekt jest różny: przy niskich płacach odpowiedzi jest mniej, są to jednak osoby zainteresowane tą konkretną propozycją. Przy wyższych – bardzo wiele zgłoszeń także od osób nie spełniających kryteriów zatrudnienia.
Najprawdopodobniej do czasu aż zarobki w Polsce nie zbliżą się do tych na zachodzie, skazani jesteśmy na „atrakcyjne  warunki zatrudnienia”.

Najważniejsze jest przygotowanie!
Najważniejsza rzecz to dowiedzieć się przed rozmową jak najwięcej o zarobkach w firmie. Uzbrojenie w taką wiedzę eliminuje zaskoczenie. Wyceń swoją pracę i swój czas. Pomyśl ile może zyskać pracodawca na Twoim zatrudnieniu. (O ile jesteś w stanie to odpowiednio wycenić) Jakie są twoje potrzeby? Czynsz, wydatki podstawowe itd. Oceń poniżej jakiej kwoty nie podejmiesz pracy bo Cię na to po prostu nie stać.
Teraz pomyśl ile chciałbyś zarabiać i na jaki cel chcesz przeznaczyć dochody (kredyt mieszkaniowy? remont, oszczędności) – Pamiętaj żeby kwota ta była realna! (Patrz punkty powyżej)

Masz teraz swoje własne widełki płacowe – czas je skonfrontować z wizją pracodawcy

Po pierwsze – idąc na rozmowę  jesteś partnerem rozmówcy. Jeśli więc przyjdzie Ci rozmawiać z dyrektorem firmy – jesteś w tej chwili dla niego ważnym partnerem, któremu poświęca on w pełni swój czas. W kwestiach finansowych ważna jest szczerość – powiedz jakie są twoje oczekiwania i dlaczego oczekujesz konkretnie tyle za swoją pracę. Wykaż się dotychczasowym doświadczeniem i oceną swojego wpływu na dochody (przygotowanie!). Możesz zacząć od górnej półki oczekiwań. To nie jest licytacja! Nie rzucaj kwotami – negocjuj. Uzasadnij swoją postawę i potwierdź swoją wartość. Im mniej atutów masz tym bardziej trzeba będzie obniżyć oczekiwania. Nie ma tu zasady, że spotkacie się „krakowskim targiem” w połowie. Wszystko zależy od tego jakie karty znajdują się w twojej talii CV.

Warto pamiętać, że firma zapraszając Cię na rozmowę jest zainteresowana zatrudnieniem właśnie Ciebie. Który z Twoich atutów przykuł jej uwagę?

Marcin Nawrocki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.